Počasie
Vernisáž: Ozveny zvnútra
Udalosť: https://facebook.com/events/s/vernisaz-ozveny-zvnutra/1067508441210928/
Pozývame na vernisáž výstavy Ozveny zvnútra, ktorá sa uskutoční vo štvrtok 28. 3. 2024 o 18.00 na Alžbetinej 22.
Vystavujúce autorky a dvojice:
Anna Daučíková, Lucia Dovičáková, Andrea Fajgerné Dudás, Viktória Hitka, Judit Horváth Lóczi, Svetlana Fialová, Anetta Mona Chișa & Lucia Tkáčová, Martina Chudá & Peter Lančarič, Judit Kele, Daniela Krajčová, Eszter Magyar (makeupbrutalism), Kata Mach, Eva Moflárová, Mara Oláh OMARA, Anna Eszter Tóth, Jana Želibská
Skupinová výstava slovenských a maďarských súčasných umelkýň skúma vzťah medzi architektonickým priestorom, konkrétne domom alebo bytom a ženami v ňom cez optiku výtvarného umenia. Koncepty „domu” alebo „domova” sú prezentované ako zdroje inšpirácie pre súčasné umelkyne s pozitívnymi, humornými, satirickými, ale aj kritickými konotáciami, odrážajúc bohaté emocionálne spektrum spájajúce sa s týmito termínmi. Výstava prezentuje aj historické, sociálne a kultúrne kontexty, v ktorých umelkyne v postsocialistickom regióne rozvíjali svoju tvorbu. Výstava tak presahuje rámec jednotlivých naratívov a skúma bohaté dedičstvo, spoločné dejiny a jedinečnosť kultúrnych identít Slovenska a Maďarska. Náš teoretický rámec sa opiera o „priestory ženskosti” Griseldy Pollock, ktorá svoje teórie aplikovala na umelkyne v modernizme.
Termíny „dom” a „domov” sa líšia, ale niekedy sa používajú zameniteľne. Domov je skôr koncept, ucelený obraz okruhu nášho okolia, ktorý sa obvykle spájal so ženskou doménou. V tomto priestore boli zachované tradičné rodinné konštelácie a rozdelenie rolí v ňom. Dispozícia domu sa rozdelila medzi ženské obyvateľky a mužských obyvateľov – žena sa spájala s kuchyňou, kúpeľňou, jedálňou či spálňou; za mužský priestor sa považovala pracovňa, miestnosť pre koníčky či zabávanie hostí. Tieto priestory boli taktiež chápané ako „verejné” a „súkromné”, pričom súkromná sféra bola spájaná so ženami a verejná s mužmi.
Tieto paradigmy začali byť kritizované feministickými teóriami, prostredníctvom ktorých sa spochybňovali idey o dominancii mužov vo verejnej sfére, ktorá predstavovala moc, autoritu a silu, feminizmus požadoval rovnosť vo všetkých sférach. Dosiahli sme však úplnú rovnosť? Uprostred politických a populistických turbulencií v strednej a východnej Európe, kde rodové roly čelia patriarchálnej obnove, Ozveny zvnútra konfrontujú problémy ako homofóbia a mizogýnia niektorých poslancov*kýň slovenského parlamentu a maďarskú problematiku rodovej nerovnosti. Napríklad správa EÚ o rovnosti z roku 2020 odhaľuje výrazný rodový rozdiel, pričom 33% žien v EÚ prerušilo kariéru kvôli rodine v porovnaní s 1% mužov.
Symbolický význam dodáva výstave aj samotný priestor, výstava je inštalovaná v starom meštianskom dome na Alžbetinej ulici, v miestnostiach bytu z devätnásteho storočia, v ktorom kedysi žili umelci ako Gyula Benczúr alebo Ákos Aranyossy. Priestor je „rekonštruovaný” dielami autoriek, ktoré prezentujú témy každodenných strastí a slastí života žien v ich domovoch. Výstava navyše vzdáva hold ikonickej inštalácii Womanhouse z roku 1972, vôbec prvej verejnej výstave umenia zameranej na posilnenie postavenia žien. Tento odkaz poukazuje na kontinuitu diskurzu o ženách, domácnosti, spoločenských očakávaniach, stereotypoch a na neustálu aktuálnosť týchto tém. Kúpeľňa je prezentovaná dielami poukazujúcimi na témy objektivizácie tela, štandardami krásy, body-shamingu či sexuality. V kuchyni kritizujeme napríklad heslo „ženy patria do kuchyne”. Ostatné miestnosti odkazujú na témy starostlivosti, neviditeľnej práce, balansovania materstva a umeleckej praxe. Hoci sa dané témy môžu zdať prežité a otvorene sa o nich diskutuje od 60. rokov, zostávajú stále aktuálne. Naším cieľom je otvoriť diskusiu o spiatočníckych tradicionalistických myšlienkach šíriacich sa po Európe, ktoré stoja v opozícii voči demokratickému a feministickému progresivizmu. Výstava Ozveny zvnútra predstavuje platformu pre vášnivú diskusiu, oponujúc regresívnym ideológiám. Cieľom výstavy je dôvtipnou kritikou a odľahčeným humorom podnietiť debatu, ktorá bude rezonovať ďaleko za múrmi galérie.
Vernisáž: 28. 3. 2024, 18.00
Kurátorky: Štefánia Ďuricová, Korinna Tánczos
Trvanie výstavy: 29. 3. 2024 – 25. 8. 2024
Alžbetina 22, Košice
Vernisáž bude tlmočená do slovenského posunkového jazyka.
—
Výstava je súčasťou projektu House of Mine. Podporené Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom prostredníctvom Grantov EHP. Spolufinancované zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
www.eeagrants.sk
EN
Echoes Within
Exhibiting artist:
Anna Daučíková, Lucia Dovičáková, Andrea Fajgerné Dudás, Viktória Hitka, Judit Horváth Lóczi, Svetlana Fialová, Anetta Mona Chișa & Lucia Tkáčová, Martina Chudá & Peter Lančarič, Judit Kele, Daniela Krajčová, Eszter Magyar (makeupbrutalism), Kata Mach, Eva Moflárová, Mara Oláh OMARA, Anna Eszter Tóth, Jana Želibská
This group exhibition featuring works by Slovak and Hungarian contemporary female artists explores the relationship between an architectural space, specifically the house or the flat, and the women who live within it through the lens of visual arts. The concept of the ‘house’ or ‘home’ are presented as sources of inspiration for contemporary female artists, with positive, humorous, satirical, yet also critical connotations, reflecting the rich emotional spectrum associated with the notion of home. The exhibition also presents the historical, social, and cultural contexts in which women artists in the post-socialist region have developed their practices. The exhibition goes beyond individual narratives to explore the rich heritage, shared histories and unique cultural identities of Slovakia and Hungary. Our theoretical framework is based around Griselda Pollock’s “spaces of femininity” which reflects on the positionality of woman artists in modernism.
The home is more of a concept, a overarching image of the circle which surrounds us, and one which has always been associated with the female domain. It is a space in which traditional constellations and the division of roles within it remain preserved. Furthermore, the arrangement of the house and its rooms has also been divided between the male and female inhabitants – the female area is associated with the kitchen, bathroom, dining room, living room or bedroom, while the male domain is seen as the study, the hobby room or the entertainment area. These spaces within the home are further divided between ‘public’ and ‘private’ spheres; the private sphere was typically associated with women and the public with men.
These paradigms started to attract criticism from feminist theories which called for a greater sense of equality and challenged male domination of the public domains encompassing power, authority and potency. Nonetheless, have we really achieved complete equality? Amidst the political and populist storm clouds gathering over Central and Eastern Europe and the calls by many for a return to patriarchal gender roles, Echoes Within confronts issues such as the open homophobia and misogyny of Slovak politicians and Hungarian challenges to gender equality. For example, EU’s 2020 equality report reveals the continuing existence of a stark gender gap, with 33% of EU women pausing their careers to raise a family compared to just 1% of men.
The exhibition will be held in an old burgher house on Alžbetiná Street in Košice, housed within a space reminiscent of a nineteenth-century flat in which artists such as Gyula Benczúr and Ákos Aranyossy once lived, imbuing the theme of the house with a symbolic significance. The space has been „reconstructed“ as an apartment through works by female artists which examine the themes of the everyday sorrows and joys of women’s lives in their homes. The show also pays hommage to the iconic Womanhouse installation from 1972, the first-ever public exhibition of art centred around female empowerment. This reference adds a layer of continuity to the discourse on women, the home and societal expectations and stereotypes, drawing attention to the enduring relevance of these themes. The presentation of a bathroom evokes the theme